انتخاب cpu مناسب برای سرور hp


انتخاب cpu مناسب برای سرور hp

برای انتخاب cpu سرور hp باید به نسل سرور و پشتیبانی سرور از سی پی یو مورد نظر دقت کنیم. بعد از این مورد باید مشخص کنید به چه نوع کار و چه حجمی از پردازش را قرار است پردازنده برای شما انجام دهد، تا متناسب با این پردازنده خود را انتخاب کنید. پردازنده ها دارای ویژگی های تعداد هسته، فرکانس کاری در حالت پایه و حالت توربو و مقدار حافظه کش است که باید به این موارد نیز دقت کنید. چون cpu در ارتباط با رم است، باید از پردازنده ای روی سرور استفاده کنیم که از رم موجود روی سرور یا رمی که قرار است بعدا روی سرور قرار دهیم، پشتیبانی کند. برای مثال پردازنده های اینتل زئون E5-2600 ورژن 3 و 4 از رم های ddr4 پشتیبانی می کنند. علاوه بر این باید به فرکانس رم نیز توجه کنید چون هر cpu سرور تا یک فرکانس خاصی از رم ها را پشتیبانی می کند.

آشنایی با شیوه عملکرد واحد پردازش مرکزی(CPU)

واحد پردازش مرکزی یا Central Processing Unit  به اختصار CPU  نامیده می‌شود. این ابزار مسئول پردازش داده‌ها و اجرای برنامه‌های کاربردی می‌باشد که  شامل چندین قسمت است. هر کدام از بخش‌ها وظایف خاصی برعهده دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های CPU واحد کنترل (Control Unit) نام دارد که مسئول هماهنگی فرآیند اجرای دستورات و انتقال داده‌ها بین قسمت‌های مختلف CPU است.  واحد اجرای محاسبات یا به اختصار ALU وظیفه انجام عملیات‌های ریاضی و منطقی بر روی داده‌های ورودی را برعهده دارد.

هر CPU دارای سرعت پردازش مشخصی است که با هرتز (Hz) اندازه گیری می‌شود. سرعت پردازش CPU  به اندازه‌ای مهم می‌باشد که تعیین کننده سرعت کلی کامپیوتر است. سرعت پردازش CPU  به عوامل مختلفی مانند تعداد هسته‌ها ،سرعت ساعت (Clock Speed)  و حافظه‌کش‌ها بستگی دارد.

CPU  به صورت یک تراشه درون مادربورد کامپیوتر قرار دارد و با سایر قطعات کامپیوتر ارتباط دارد. به طور کلی CPU به عنوان مهم‌ترین قسمت کامپیوتر نقش بسیار مهمی در سرعت و کارایی کامپیوتر ایفا می‌کند.

شیوه عملکرد CPU

واحد پردازش مرکزی (CPU) قسمتی از کامپیوتر می‌باشد که وظیفه اجرای دستورات و محاسبات را بر عهده دارد. شیوه عملکرد واحد پردازش مرکزی در چند مرحله دسته‌بندی می‌شود که شامل مراحل زیر است:
بارگذاری دستور

در این مرحله، دستوراتی که برای اجرا در واحد پردازش مرکزی وجود دارند، از حافظه به واحد پردازش مرکزی ارسال می‌شوند.

بازیابی دستور

در این مرحله، واحد پردازش مرکزی دستورات را از حافظه بازیابی کرده و در رجیسترهای داخلی خود ذخیره سازی می‌کند.
دیکود دستور

واحد پردازش مرکزی در این مرحله دستورات را تفسیر کرده و برای اجرا آماده می‌سازد.
اجرای دستور

 در این مرحله،  CPU دستورات را انجام می‌دهد و نتایج را در رجیسترهای داخلی حفظ می‌کند.

قیمت سی پی یو اچ پی

تفاوت cpu سرور با کامپیوتر معمولی

تفاوت cpu سرور با کامپیوتر معمولی در قدرت و مدت زمان کار است. با توجه به اینکه سرورها به صورت مداوم کار می کنند، پس پردازنده های آن ها هم به صورت مدوام کار می کند ولی در کامپیوترهای معمولی این قابلیت وجود ندارد. از دیگر تفاوت ها در میزان تعداد هسته، حافظه کش و ترد پردازنده است. Cpu های سرور ها برای کارهایی که نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند استفاده می شوند، در حالی که در کامپیوترهای معمولی چنین قدرتی مورد نیاز نیست و باعث هدر رفتن هزینه می شود. از دیگر تفاوت ها در پردازنده سرور ها قابلیت بهینه سازی مصرف انرژی است، به دلیل کار مداوم سرورها، cpu این دستگاه دارای تکنولوژی مصرف بهینه هستند و باعث صرفه جویی در مصرف برق می شوند.

منبع: https://tshfidar.com/product-category/server-cpu/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.